بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم
سرخط خبرها

سفر نوروزی به مشهد در دست انداز حمل ونقل

  • کد خبر: ۱۵۵۰۲۸
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
سفر نوروزی به مشهد در دست انداز حمل ونقل
شهرآرانیوز از جزئیات خدمات حمل ونقل در بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای به مشهد گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، سفر یکی از شناسه‌های نوروز است و حضور در کنار مضجع شریف علی بن موسی الرضا (ع) هم زمان با آغاز سال نو، از قدیم یکی از مقاصد اصلی سفر‌های بهاری بوده و هست. زائران نوروزی از هرگوشه ایران قصد سفر به مشهد مقدس را داشته باشند، نحوه رسیدن به مقصد و بازگشت به موطن، یکی از اولویت‌های مهم آن‌ها در برنامه ریزی خواهد بود.

امسال نیز با توجه به سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد و سخنرانی ایشان در روز اول فروردین، پیش بینی شده است که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون زائر به مشهد سفر خواهند کرد و باتوجه به هم زمانی ماه مبارک رمضان با بخش زیادی از این تعطیلات، احتمالا ۶ میلیون نفر در روز‌های نخست به زیارت بارگاه منور رضوی خواهند آمد؛ بنابراین ورود و خروج میهمان‌های شهرمان یکی از اولویت‌های برنامه ریزی مدیران و مسئولان است.

این گزارش قرار است جمع بندی اقدامات انجام شده برای آسان سازی رفت وآمد زائران در این روز‌های شلوغ باشد. البته بد نیست پیش از آن، این را هم بگوییم که مدیریت حمل و نقل در کنار اسکان و دیگر خدمات سفر، هر سال در روز‌های پرتقاضا برای عزیمت زائران به مشهد (ازجمله دهه آخر صفر و نوروز) با چالش‌هایی برای مدیران شهری و استانی همراه است و بار‌ها اعلام شده است که در این حوزه‌ها باید نگاهی کلان و ملی به مشهد وجود داشته باشد. سهم حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از کیک بودجه و حرکت کند پروژه «آزادراه حرم تا حرم» یکی از نشانه‌های بی توجهی به این حوزه است.

بر اساس بررسی ها، ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه بسته‌های سفر به مشهد صرف تعرفه‌های حمل ونقل می‌شود. پس توجه به این حوزه، چه برای مسئولانی که وعده زیارت آسان می‌دهند و چه آن‌هایی که بر لزوم توسعه گردشگری تأکید دارند، واجب است. چون از سال‌ها پیش ثابت شده است که توسعه گردشگری بدون بهبود شبکه حمل ونقل، امکان پذیر نیست. بهبود این شبکه و گسترش آن ازطرفی تأثیر مستقیم بر کاهش هزینه‌های سفر می‌گذارد و از سوی دیگر به جذب بیشتر گردشگر کمک می‌کند.
اگر بازار سیاه خریدوفروش بلیت، به ویژه در حوزه هوایی و جاده‌ای مجال دهد، برای تسهیل رفت وآمد زائران در این روز‌های شلوغ قرار است بر ظرفیت ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای افزوده شود.

کمبود همیشگی بلیت

طبق آخرین بررسی‌ها حدود ۲ درصد زائران هواپیما، ۵ درصد قطار، ۱۳ درصد حمل ونقل عمومی جاده‌ای و ۸۰ درصد وسیله نقلیه شخصی را در طی سال برای سفر به مشهد انتخاب می‌کنند. اگر همین حالا که هنوز یک هفته به آغاز سال نو مانده است، بخواهید برای سفر به مشهد برنامه ریزی کنید، احتمالا نمی‌توانید از حمل ونقل عمومی به ویژه هواپیما و قطار استفاده کنید. مثلا تا زمان تهیه این گزارش، ظرفیت قطار‌های تهران-مشهد بر اساس داده‌های سایت رجا، از ۲۶ اسفند تا ۴ فروردین تقریبا تکمیل شده است و اگر بلیتی هم به سختی پیدا شود یا متعلق به خطوط درجه چندم است و یا با کنسلی بلیت مسافران دیگر روی سایت رخ نمایی می‌کند.

همچنین از تاریخ ۲۴ اسفند تا ۳ فروردین در بیشتر سایت‌های رسمی، فروش بلیت هواپیما از تهران به مشهد نیز بسته شده است، مگر در مواردی محدود و با مبالغی بیش از نرخ مصوب. بلیت‌های اتوبوس نیز در این محدوده از تاریخ در سایت‌های گوناگون و رسمی با عبارت تکمیل ظرفیت بسته شده اند. همین وضعیت برای مسیر برگشت از تاریخ چهارم فروردین به بعد وجود دارد.

بازار سیاه

ماجرای بازار سیاه و فروش بلیت با قیمت‌های نجومی به ویژه در حوزه حمل ونقل هوایی نیز داستانی قدیمی است. مثلا همین حالا در برخی سایت‌ها قیمت بلیت تهران به مشهد در یکم فروردین تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده که تقریبا یک میلیون تومان بیشتر از نرخ مصوب است. با این حال، معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از اجرای طرح نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی در استان و مشهد می‌گوید و ادامه می‌دهد: تاکنون در روند بازرسی‌ها چهار دفتر خدمات مسافرتی متخلف در مشهد پلمب شده اند و چند دفتر خدمات مسافرتی نیز به علت عرضه بلیت بیشتر از نرخ مصوب به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.

به گفته بخشعلی بیاتی قله زو، فروش اجباری بلیت رفت وبرگشت یکی دیگر از تخلفاتی است که در چند روز گذشته اتفاق افتاده و برای آن‌ها نیز پرونده تشکیل شده است.
وی با اشاره به مشاهده تخلف در فروش بلیت هواپیما در برخی دفاتر مسافرتی، می‌افزاید: بهانه شان این است که،  چون ایرلاین‌ها و چارترکنندگان بلیت را گران‌تر به آن‌ها می‌فروشند، در عمل آن‌ها نیز بلیت‌ها را بیشتر از نرخ مصوب به شهروندان عرضه می‌کنند. این در حالی است که براساس قانون، عرضه بلیت بیشتر از نرخ مصوب تخلف است و اگر محرز شود که ایرلاین‌ها و چارترکنندگان عامل گرانی بلیت هواپیما هستند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

روزانه ۱۰ رام قطار

آن طور که مدیرکل راه آهن خراسان می‌گوید، قرار است روزانه ۱۰ رام قطار مسافربری فوق العاده به برنامه سفر‌های نوروزی راه آهن در مسیر‌های منتهی به مشهد افزوده شود. به گزارش ایرنا، مصطفی نصیری افزود: هم اکنون روزانه ۷۴ رام قطار مسافربری از ۲۷ شهر و مرکز استان در مسیر مشهد تردد می‌کنند. با این افزایش، تردد قطار‌های مسافربری روزانه در مسیر مشهد در ایام نوروز به ۸۴ رام می‌رسد.

پیش از این مسئولان استانی در خراسان رضوی خواستار اختصاص حدود صد رام قطار مسافربری روزانه در مسیر مشهد برای ایام نوروز بودند. به گفته مدیرکل راه آهن خراسان، تصمیم گیری برای تأمین ظرفیت قطار‌ها در تهران و با برنامه ریزی کشوری انجام می‌شود و از سوی دیگر، معمولا در روز‌های ۲۹ اسفند از مبدأ مشهد و یکم و دوم فروردین از مبدأ تهران ظرفیت قطار‌های تهران-مشهد تکمیل نمی‌شود.

۱۷۰ پرواز نوروزی

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز می‌گوید: با توجه به ایام نوروز، پرواز‌ها به تدریج در حال افزایش است. پرواز مسیر لامرد اولین بار برقرار شده است. حدود هشت پرواز خارجی جدید نیز برای ایام نوروز برقرار کردیم که دو مسیر عمان، چهار مسیر اسپارتا، دبی و نجف را شامل می‌شود. به گزارش ایسنا، محمود امانی بنی می‌افزاید: آمار روزانه پرواز‌ها در ماه گذشته به صورت میانگین ۱۳۰پرواز بوده است که انتظار می‌رود در ماه آینده حدود ۱۷۰پرواز داشته باشیم.

کمبود در ناوگان جاده‌ای

معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی درباره اقدامات راهداری در نوروز ۱۴۰۲‌ می‌گوید: ما امسال نوروز متفاوتی را نسبت به نوروز‌های گذشته خواهیم داشت و ورود مسافران به صورت پیک وار از ۲۴ اسفند تا اول فروردین در زمان تحویل سال و ماه مبارک رمضان در مشهد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، رضا صحراگرد با بیان اینکه ناوگان‌ها در سه قسمت اتوبوس رانی، مینی بوس و سواری فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: در این ناوگان‌ها ۱۵۲۷ اتوبوس، ۲ هزارو ۵۵۵ مینی بوس و ۱۵۴۰ سواری کرایه‌ای مشغول فعالیت هستند. همچنین ۸ هزارو ۴۱ راننده در استان و ۴ هزارو ۲۰ نفر در مشهد فعال هستند که به عنوان راننده‌های مسافربری دارای کارت هوشمند هستند و در بخش جاده‌ای نیز فعالیت خواهند کرد. صددرصد با کمبود ناوگان روبه رو خواهیم شد، اما برای این کمبود تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرده ایم و با جلساتی که در استانداری و فرمانداری برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که از شهرداری مشهد حدود صد دستگاه اتوبوس برای سهولت حمل ونقل مسافران دریافت کنیم. همچنین قرار است شهرداری تهران به ما در این زمینه کمک کند.

معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان یکی دیگر از اقدامات راهداری برای نوروز را شناسایی مسیر‌های پرتردد و تقاضای شهر‌های گوناگون برای سفر به مشهد می‌داند و می‌افزاید: اصفهان، تهران، مازندران و دوسه کلان شهر دیگر بیشترین تقاضا را برای سفر به مشهد دارند. همچنین به ناوگان و ادارات کل راهداری استان تأکید شده است مسافرانی که قصد عزیمت به مشهد را دارند، حتما بلیت رفت و برگشت خود را هم زمان تهیه کنند تا مشکلی برای تهیه بلیت، ازدحام در پایانه و تهیه ناوگان نداشته باشند.

سفر نوروزی به مشهد در دست انداز حمل ونقل

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->